علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

نوشته شده در: ۱۴۰۲/۱۲/۹ چهارشنبه
|
زمان مطالعه : 6 دقیقه

دراین مقاله در مورد گرم نشدن رادیاتور پکیج و شوفاژ و عوامل متعددی که بروی آن ها تأثیرگذار هستند را در این مطلب مورد صحبت قرار داده ایم پس با ما همراه باشید.

  • 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 75 بازدید
علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

در مورد گرم نشدن رادیاتور پکیج و شوفاژ عوامل متعددی تأثیرگذار هستند که در این مطلب پیرامون آن ها صحبت می کنیم.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

گرفتگی صافی برنجی

یکی از دلایل گرم نشدن رادیاتور به گرفتگی صافی برنجی برمی گردد. صافی برنجی قطعه ای است که در زیر پکیج و در مسیر برگشت به پکیج قرار داده می شود. کار این قطعه جلوگیری از ورود ذرات ریز و مزاحم به رادیاتورها و لوله کشی پکیج می باشد. گرفتگی در صافی برنجی به صورت کامل یا به صورت نیمه مسدود اتفاق می افتد در نتیجه آب به خوبی به داخل پکیج نمی رسد و دمای آب سریع بالا می رود و پکیج نیز مکررا خاموش و روشن می شود. این مشکل با تمیز کردن صافی برنجی برطرف می شود.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

گرفتگی زانوی داخل دیوار

اگر گرفتگی در زانوی داخل دیوار یا شلنگ برگشت آب به سمت رادیاتور اتفاق بیفتد، رادیاتور گرم نمی شود. برای رفع این مشکل باید از تمیز بودن زانوی داخل دیوار اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که زانوهای گالوانیزه برای نصب زیر پکیج اصلا مناسب نیستند.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

هواگیری رادیاتور

یکی از رایج ترین دلیل گرم نشدن رادیاتورها هوا گرفتن رادیاتورها است یعنی هوا، جای آب گرم درون رادیاتور را اشغال می کند و مانع گردش صحیح آب گرم در بلوک رادیاتور می شود.  توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، هر سال حداقل یک بار در ابتدای فصل سرما، رادیاتور هواگیری شود. وقتی رادیاتورها دچار این مشکل می شوند نصفه نیمه گرم می شوند یا اصلا گرم نمی شوند و همچنین می توانید صدای شر شر آب را از داخل رادیاتور بشنوید.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

برای رفع این مشکل باید پیچ هواگیری رادیاتور یا پمپ سیرکولاتور موتورخانه را خاموش کنید تا جریان آب سیستم گرمایش کاملا آرام گردد. سپس یک کاسه مناسب زیر پیچ هواگیری جهت جلوگیری از ریختن آب درون رادیاتور یا روی فرش قرار دهید. در ادامه پیچ هواگیری رادیاتور را باز کنید تا صدای خروج هوا شنیده شود. پیچ را تا زمانی نگه دارید که آب به طور کامل از رادیاتور خارج شود. سپس پیچ را ببندید و چند دقیقه بعد از تمام شدن هواگیری، گرمای رادیاتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دمای رادیاتور به حد مطلوب رسیده باشد. توجه داشته باشید که احتمالا بخاطر پایین آمدن فشار بار دستگاه مجبور شوید که شیر پر کن دستگاه را کمی باز کنید تا فشار به حالت نرمال برسد.

قیمت انواع رادیاتور: خرید رادیاتور

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

لوله کشی اشتباه رادیاتورها

اگر موارد ذکر شده در این مطلب را به کار بستید ولی رادیاتورها همچنان گرم نیستند می توانید برای رفع این مشکل سری به لوله کشی رادیاتور بزنید. در رادیاتورها لوله آب داغ می بایست وارد رادیاتور شود. بهتر است لوله های آب سرد را هم چک کنید. لوله های بالایی پکیج باید داغتر باشند. اگر لوله کشی اشتباه است باید آن را اصلاح کنید.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

خرابی پمپ

ضعیف شدن یا خراب شدن پمپ هم می تواند عامل مهمی باشد که آب به خوبی در سیستم گردش نکند. وظیفه پمپ سیرکولاتور به گردش درآوردن آب در مدار گرمایش ساختمان می باشد که در صورت بروز مشکل در عملکرد پمپ، سیستم گرمایشی دچار اختلال شده و در نتیجه آب گرم به طور صحیح در رادیاتورها جریان پیدا نمی کند. البته ریزش آب و خراب شدن قطعات پمپ بیانگر خرابی پمپ می باشد.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

طولانی بودن بلوک رادیاتور

اگر هر بلوک رادیاتور دارای طول بیشتر از 160 سانتیمتر باشد، باید لوله های رفت و برگشت رادیاتور از طرفین به آن بلوک متصل شده باشند. به عبارتی باید اتصال شیر رادیاتور از یک طرف بلوک وارد رادیاتور شود و زانوی قفلی مسیر برگشت آب در طرف دیگر نصب شده باشد.  پمپ های سیرکولاتور سیستم های گرمایشی از آنچنان فشاری برخوردار نیستند که بتوانند آب گرم را از یک طرف وارد بلوک های رادیاتور بلند و طولانی نمایند و تا پره آخر رادیاتور را گرم کنند و دوباره از همان طرف رفت، آب برگشت را عودت نمایند به طوری که کل بلوک رادیاتور به صورت یکنواخت گرم گردد.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

جرم گرفتن لوله های شوفاژ

اگر لوله هایی که به شوفاژ متصل هستند جرم و رسوب بگیرند جریان آب گرم کم می شود در نتیجه رادیاتور گرم نمی شود. بعد از هواگیری رادیاتورها معمولا این مشکل رفع می شود اما اگر همچنان پابرجا بود باید لوله های شوفاژ را از نظر جرم گرفتن بررسی کنید. چون با جمع شدن رسوب در لوله ها، جریان آب کاهش پیدا می کند و رادیاتورها به خوبی گرم نمی شوند.

برای جرم گیری لوله های رادیاتور از یک نصاب ماهر کمک بگیرید. برای باز کردن مسیر لوله های رادیاتور معمولا از محلول های مخصوص استفاده می شود. اگر با وجود طی نمودن این موارد، مشکل حل نشد باید ابتدا پمپ سیرکولاتور هواگیری شود و اگر مشکل پمپ هم حل نشد باید پمپ قوی تری نصب گردد تا قدرت رسانیدن آب سیستم گرمایش را به همه رادیاتورها و شوفاژها داشته باشد.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

عدم تنظیم فشار پکیج

عدم تنظیم فشار آب داخلی پکیج عامل دیگری برای گرم نشدن رادیاتورها محسوب می شود. عدد فشار را می توانید از روی نمایشگر پکیج بخوانید. این عدد نباید کمتر از حد معینی (5/0) باشد. اگر عدد فشار از 5/0 بار کمتر باشد، به احتمال زیاد گرم نشدن رادیاتور به خاطر عدم تنظیم فشار پکیج است.

 

علت گرم نشدن رادیاتور چیست؟

 

جمع بندی

گرم نشدن رادیاتور یکی از رایج ترین مشکلات استفاده از شوفاژ چه با سیستم پکیج و چه با سیستم های گرمایش مرکزی می باشد. البته این مشکل ممکن است برای تمام رادیاتور یا قسمتی از رادیاتور اتفاق بیفتد. گرم نشدن رادیاتور علل مختلفی دارد که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه گردید.

درج نظر
مدیران سایت در اسرع وقت پاسخگوی تمامی درخواست های شما خواهند بود.
امتیازات دریافتی این مقاله :
Vector 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف علت گرم نشدن رادیاتور چیست

دانلود پی دی اف - 1.02 MB
آخرین مقالات