نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

نوشته شده در: ۱۴۰۲/۱۲/۱۲ شنبه
|
زمان مطالعه : 6 دقیقه

اگر تصمیم به رسوب زدایی آبگرمکن خود گرفته اید و نمی دانید این کار را چگونه انجام دهید، در ادامه مقاله روش های رسوب زدایی آبگرمکن دیواری با ما همراه باشید تا کاربردی ترین روش را برای شما بازگو کنیم.

  • 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 85 بازدید
نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری معمولاً توسط سرویس کارهای حرفه ای انجام می شود اما اگر جرم گیری آبگرمکن زیاد نباشد می توانید به کمک چند روش کاربردی اقدام به رسوب زدایی آبگرمکن دیواری نمایید.

 

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

 

چرا رسوب زدایی آبگرمکن دیواری لازم است؟

رسوب موجود در آب در داخل لوله های مبدل گرمایی آبگرمکن دیواری رسوب می کند و همین موضوع باعث کاهش قطر لوله و کم شدن مقدار انتقال حرارت از شعله به آب می گردد. یکی از دلایلی که سبب گرفتگی لوله مبدل گرمایی در آبگرمکن دیواری می شود؛ گرم شدن بالای شمعک به صورت نقطه ای است. توصیه می کنیم وضعیت قطعات در ورودی و خروجی آبگرمکن دیواری همواره بررسی گردد.

 

 نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

اگر گرفتگی آبگرمکن دیواری به وسیله رسوب خیلی زیاد باشد نمی توانید از مواد رسوب گیری استفاده کنید و مجبور به برش محل رسوب گرفتگی هستید که در ادامه باید لوله را جوشکاری کنید. در چنین مواقعی آبگرمکن دیواری نمی تواند به مقدار کافی آب گرم تولید نماید در حالی که گاز زیادی مصرف می شود و گرما تولید می گردد.

 

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

 

این موضوع سبب هدر رفت انرژی گرمایی شده و در عین حال به دیواره بیرونی مبدل گرمایی صدمه می زند و گرم شدن رسوب های داخل لوله سبب ایجاد صدا می شود. در آبگرمکن های قدیمی لوله های آب گرم رسوب زیادی به خود می گیرند و این موضوع به بالا بودن دمای آب عبوری از داخل لوله مربوط است. لوله های آب سرد خیلی کمتر در معرض رسوب و جرم قرار دارند.

در آب گرمکن های قدیمی شمعک دائم روشن است و آب همواره گرم می باشد و همین موضوع باعث ایجاد رسوب به صورت نقطه ای می شود. البته در آبگرمکن های مدرن شمعک حذف شده است تا از بروز این مشکل و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

 

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

 

روش های رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری به دو روش سنتی و مدرن انجام می گیرد که در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه می گردد.

 

قیمت پکیج

 

 

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

 

مراحل جرم گیری آبگرمکن دیواری به روش سنتی

  1. برای رفع رسوب های موجود در داخل مبدل گرمایی آبگرمکن دیواری معمولاً از اسید کلریدریک یا جوهر نمک رقیق استفاده می شود.
  2. مراحل جرم گیری به این صورت است که ابتدا باید شیر گاز را ببندید و آبگرمکن را خاموش کنید. آبگرمکن و قطعات آن باید کاملاً سرد شود.
  3. سپس تمام شیرهای آب متصل به لوله کشی آب را که به آبگرمکن متصل هستند، ببندید. در این مرحله باید رگلاتور (این قطعه وظیفه تنظیم فشار را بر عهده دارد) آبگرمکن را جدا کنید. اگر شناختی در مورد این قطعه ندارید توصیه می کنیم رسوب زدایی آبگرمکن را به یک سرویسکار ماهر بسپارید.
  4. شلنگ های گاز یک متری در این مرحله مورد استفاده قرار می گیرند به این صورت که این نوع شلنگ ها را به ورودی و خروجی آب آبگرمکن وصل کرده و سپس یکی از شلنگ ها را به لوله کشی آب سرد متصل کنید تا جریان آب سرد داخل لوله های آبگرمکن، رسوبات موجود را سست کند.
  5. در این مرحله باید از رسوب زدا استفاده کنید و به کمک شلنگ ها آن را از لوله های آبگرمکن عبور دهید. این مرحله و مرحله چهار را چندین مرتبه تکرار کنید.

 

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

 

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری به روش پمپی یا روش مدرن

در این روش ابتدا پمپ اسیدشویی را در ظرف اسید قرار می دهید و سپس خروجی پمپ را به یک طرف مبدل گرمایی وصل نموده و طرف دیگر مبدل گرمایی با استفاده از شلنگ لاستیکی به ظرف ارتباط می دهید. وقتی پمپ چند دقیقه کار کرد تمام جرم داخل مبدل گرفته می شود. بعد از اتمام کار باید در ظرف مربوطه آب ریخته و مبدل را با آب شستشو دهید و در محل خود نصب نمایید.

 

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

 

نکات مهم جهت رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

اگر رسوب زدایی آبگرمکن دیواری را به سرویس کار سپرده اید توجه داشته باشید که برخی از سرویسکاران از پمپ آب کولر برای جرم گیری مبدل آبگرمکن استفاده می کنند. در چنین مواقعی بخار اسید منجر به فرسایش شافت پمپ کولر می شود. در روش سنتی جرم گیری آبگرمکن دیواری از محلول های اسیدی استفاده می شود و این احتمال وجود دارد که هنگام ریختن اسید داخل مبدل، به دلیل واکنش شیمیایی، اسید به اطراف بپاشد که بی توجهی به این امر می تواند باعث آسیب به شما گردد. اگر تخصصی در زمینه جرم گیری و رسوب زدایی آبگرمکن دیواری ندارید توصیه می کنیم برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی، از یک سرویسکار ماهر کمک بگیرید.

 

خرید رادیاتور

 

نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

 

جمع بندی

اگر نسبت به سرویس دوره ای آبگرمکن دیواری بی توجه هستید باید منتظر ضخیم شدن رسوب داخل آبگرمکن باشید که در نتیجه آن مبدل سوراخ می شود. در چنین مواقعی سرویسکار محل رسوب را برش زده و سپس لوله و مبدل را جوشکاری می کند ولی در برخی مواقع رسوبات زیاد سبب می شود که آبگرمکن دیگر کارایی نداشته باشد و شما باید آبگرمکن دیواری جدید خریداری نمایید.

درج نظر
مدیران سایت در اسرع وقت پاسخگوی تمامی درخواست های شما خواهند بود.
امتیازات دریافتی این مقاله :
Vector 5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟

دانلود فایل صوتی و پی دی اف نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

دانلود پی دی اف - 885.28 KB
آخرین مقالات