تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

نوشته شده در: ۱۴۰۳/۴/۱۴ پنج شنبه
|
زمان مطالعه : 6 دقیقه

در این مقاله همراه شما هستیم تا تفاوت وان با جکوزی را بررسی کنیم . در ادامه مقاله مزایا و معایب استفاده از هر کدام را بیان می کنیم. پس با ما همراه باشید.

  • 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 92 بازدید
تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

یک حمام آرامبخش در وان و جکوزی بهترین راه برای پشت سر گذاشتن خستگی و استرس روزانه است. وان حمام یا جکوزی به فرد این فرصت را می‌دهد که از مزایای آب درمانی استفاده کند. قبل از هزینه کردن و خرید وان یا جکوزی بهتر است به تفاوت‌های موجود بین این دو محصول توجه داشته باشید و با توجه به نیاز خود خرید نمایید. با این مقاله همراه باشید در ادامه می‌خواهیم به تفاوت وان و جکوزی بپردازیم.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

ویژگی های وان حمام

 یکی از اصلی‌ترین وسایل موجود در حمام، وان حمام است که شکل و طراحی ساده‌ای دارد و شما می‌توانید درون آن را پر از آب گرم کنید و داخلش بروید و استحمام کنید. البته روی وان یک سری شیرآلات را می‌توان نصب کرد. طول وان می‌تواند مختلف باشد. در مجموع؛ وان‌های حمام حوضچه هایی هستند که در ابعاد مختلف طراحی و عرضه شده‌اند.

 

خرید شیرالات در بوکان

 

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

انواع وان حمام

از جمله انواع وان حمام می‌توانیم به وان اکریلیک، وان فایبرگلاس، وان چدنی، وان چینی، وان رزینی، وان سنگی، وان مسی، وان چوبی و وان کامپوزیتی اشاره کنیم.

 

 وان اکریلیک

 این نوع وان سبک است و نصب آن آسان و تمیز کردن آن راحت است. وان اکریلیک در اشکال، رنگ‌های مختلف و سبک‌های متفاوت طراحی شده است. اگر در نگهداری آن دقت شود تا ۱۵ سال دوام خواهد داشت.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

وان فایبرگلاس

وان فایبرگلاس از ورقه ‌های فایبرگلاس قالب‌ریزی، طراحی و تولید شده است. البته بر روی سطح این وان یک لایه ژل قرار داده شده تا تمیز کردن آن آسان باشد. وان فایبرگلاس انعطاف پذیری زیادی از نظر طراحی دارد و ارزان قیمت است. این نوع وان خراش و ترک برمی دارد و با گذشت زمان کمرنگ می شود.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

وان چدنی

 یکی از بادوام‌ترین وان های موجود در بازار، وان چدنی است که در برابر خراش و ساییدگی مقاوم است و می تواند برای مدت بیشتری آب را گرم نگه دارد. این وان سنگین است و به دلیل وزن زیاد به کفپوش مناسب و نصب حرفه‌ای نیاز دارد.

 

وان چینی

 وان‌های چینی از فولاد یا چدن ساخته می‌شوند و سپس با یک لایه چینی پوشانده می‌شوند. وان چینی براق است و جلای خوبی دارد. سطح آن صاف است و در برابر خراشیدگی مقاوم می باشد. تمیز کردن وان چینی آسان است ولی جنس چینی وان نمی‌تواند گرما را به خوبی نگه دارد بنابراین باعث از بین رفتن گرمای آب می‌شود.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

وان رزینی

ترکیبات وان رزینی از مواد معدنی و رزین‌های مصنوعی است و به صورت یک تکه و بدون درز ساخته می‌شود. این وان سطح براقی دارد و تمیز کردن آن آسان است. همچنین وان‌های رزینی در برابر کپک کاملاً مقاوم بوده و قابلیت بازیافت دارند.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

وان مسی

وان‌ مسی بسیار چشمگیر و زیباست ولی با گذشت زمان دچار تغییر رنگ می‌شود به این صورت که مس اکسید شده و پتینه ای روی سطح وان ایجاد می‌گردد. با این وجود، وان مسی در برابر خراش مقاوم است و ضد کپک و ضد باکتری می باشد.

 توجه داشته باشید شوینده‌های اسیدی و وسایل تمیزکننده زبر و خشن می‌توانند به سطح وان مسی آسیب وارد کنند. این وان  مانند وان چدنی وزن زیادی دارد و بسیار سنگین است. وان مسی قابل بازیافت است و از طول عمر زیادی برخوردار می باشد.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

وان چوبی

 وان چوبی در شکل‌های گرد، بیضی و مستطیلی عرضه می‌شود. این وان آب را بیشتر گرم نگه می‌دارد ولی توجه داشته باشید فقط باید بخشی از وان پر از آب باشد تا از جمع شدن چوب جلوگیری شود. همچنین اگر چوب به صورت منظم و مداوم با آب در تماس باشد دوام زیادی نخواهد داشت و مقاومت آن از بین می‌رود و پوسیده می‌شود.

 

وان کامپوزیتی

 در ساخت وان کامپوزیتی از مواد سبک وزن مانند پلاستیک، رزین، فیبر، کربن با دیگر ترکیبات استفاده می‌شود. وان کامپوزیتی وزن سبکی دارد، زیبا، صاف و براق است و نگهداری و تمیز کردن آن راحت‌ است.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

جنس بدنه جکوزی

جکوزی از نظر نوع جنس بدنه به جکوزی بادی، جکوزی فایبرگلاس، جکوزی سرامیکی و جکوزی اکریلیک دسته بندی می‌شود.

 

انواع جکوزی

امروزه علاوه بر مکان‌های تفریحی و گردشگری در منازل ویلایی هم از جکوزی استفاده می شود.

وان‌های جکوزی خانگی نسل جدیدی از جکوزی هستند که علاوه بر ویژگی های وان‌های معمولی دارای تجهیزات مختلفی همچون پمپ آب، سیستم گرمایشی، بالشتک، جت‌های کف و کناره هستند.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

جکوزی بادی

جکوزی بادی از ماده‌ای به نام پی‌وی‌سی ساخته می‌شود که از استحکام خوبی برخوردار است. جکوزی بادی قابل حمل است و شما می‌توانید در فضاهای باز مانند حیاط خانه از آن استفاده کنید.

 

جکوزی فایبرگلاسین

جکوزی فایبرگلاس که به آن جکوزی پلاستیکی هم گفته می شود دارای وزن کم و قیمت مناسب است.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

 جکوزی سرامیکی

جکوزی سرامیکی جنس سختی دارد و در آن دستگاه‌های مختلف همچون پمپ‌های آب تعبیه شده است. جکوزی‌های سرامیکی برای سرویس حمام مناسب‌تر و زیباتر هستند.

 

جکوزی‌های اکریلیک

 جکوزی‌های اکریلیک از ورقه‌های پلیمری ساخته شده که وزن کمی دارند و از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند. البته بعضی از جکوزی‌ها از نوع چدن هستند که پوشش آنها فولادی و در عین حال سنگین است. البته برای ساخت بعضی از جکوزی‌ها هم از کامپوزیت استفاده می‌شود.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

تفاوت وان حمام و جکوزی

 تا به اینجای مقاله با انواع مختلف وان حمام و جکوزی آشنا شدیم اما اینکه تفاوت وان حمام و جکوزی در چیست در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

 

تفاوت در ساختار و مجهز بودن جکوزی

 وان حمام فقط یک ورودی و خروجی برای آب دارد. فرد می‌تواند در آب غوطه ور شود و خود را در آن بشوید. برای استفاده از وان ابتدا باید درب خروجی را ببندید و وان را با آب گرم یا ولرم پر کرده و سپس حمام کنید. جکوزی یک محیط حوضچه مانند است که آب گرم در این حوض توسط پمپ‌های قوی از طریق منافذی که در قسمت‌های مختلف دیواره جکوزی تعبیه شده به داخل حوضچه رانده می‌شود. در حوضچه‌های جکوزی پاشویه یا چند پله وجود دارد تا افراد بتوانند روی آن بنشینند و ماهیچه‌های پا یا کمرشان را در تماس با آب پرفشار قرار بدهند. مدل‌های گران قیمت و پیشرفته جکوزی دارای ماساژور و چراغ هم هستند.

 

قیمت لوله و اتصالات 5 لایه در بانه

 

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

گردش و جریان آب

در وان معمولی آب گرم توسط آبگرمکن خانه تولید و از طریق شیر آب وارد وان حمام می‌شود در حالی که در جکوزی گردش آب توسط یک پمپ آب به وجود می‌آید. همچنین در بسیاری از جکوزی‌های پیشرفته قابلیت تنظیم دیجیتال جریان و دمای آب نیز وجود دارد اما در وان حمام باید به صورت دستی و توسط شیرآب گرم یا سرد این تنظیمات انجام شود.

 

تفاوت در قیمت

وجود تجهیزات در جکوزی‌ باعث افزایش قیمت این محصول شده است. جکوزی ها دارای امکانات بیشتری هستند و به پمپ‌های فشار آب و جریان آب مجهز می باشند.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

کاربرد و شیوه استفاده

کاربرد و شیوه استفاده از وان و جکوزی کاملاً متفاوت است. جکوزی قابلیت ماساژ دهی دارد در حالی که وان برای استحمام استفاده می‌شود. وان حمام در ابعاد مختلف یک الی ۸ نفره به بازار عرضه می‌شود و حوضچه  مانند است. از وان‌های دونفره برای منازل استفاده می‌شود. وان دارای یک راه خروجی و ورودی است و آب از طریق آبگرمکن‌های خانگی تامین می‌شود. شما می‌توانید با پر کردن وان از آب گرم، داخل وان دراز بکشید و علاوه بر شستشوی بدن، خستگی خود را رفع کنید.

 بعد از استفاده از وان باید با برداشتن خروجی، آب وان را تخلیه کنید. جکوزی نوعی پیشرفته‌تر وان است که تجهیزات و امکانات مختلفی از قبیل جت‌های آب و هوا، پمپ آب، پنل کنترل، کلید محافظ جان و غیره در آن نصب شده است.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

جت‌های جکوزی در دیوارهای جکوزی و پایین دیواره‌ها نصب می‌شود. جت‌ها توسط پمپ و موتور جکوزی کنترل می‌شوند و آب را با قدرت بالا به داخل جکوزی پمپاژ می‌کنند. در حالی که وان معمولی شیرآلات ساده‌ای دارد. جکوزی برای فعالیت‌های آرامبخش و تفریحی مورد استفاده قرار می‌گیرد و افرادی که دچار گرفتگی ماهیچه و دردهای عضلانی همچون آرتروز هستند معمولاً به آنها توصیه می‌شود که از آب گرم درمانی برای بهبود دردهای خود استفاده کنند. کارایی وان عمدتاً به شستشوی بدن خلاصه می‌شود.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

 نحوه نظافت وان و جکوزی

نحوه تمیز کردن وان و جکوزی متفاوت است. باید جکوزی و وان کامل تمیز شوند در غیر این صورت موجب بروز انواع بیماری‌ها می‌شوند. برای تمیز کردن وان حمام باید آب را تخلیه کنید و با ماده تمیزکننده وان را بشویید.  برای تمیز کردن جکوزی باید مقدار آب جکوزی را به حد استاندارد برسانید و جت ها را به سمت پایین تنظیم کنید و سپس ماده ضدعفونی کننده را درون جکوزی بریزید. هنگام تمیز کردن جکوزی دقت داشته باشید که شیر کنترل هوا بسته باشد.

جکوزی باید ۱۰ دقیقه کار کند بعد از این مدت جکوزی خاموش شود و ۳۰ دقیقه ماده ضدعفونی کننده در جکوزی بماند سپس می‌توانید آب را تخلیه کنید و دوباره آب تمیز بریزید. صبر کنید تا جکوزی چند دقیقه کار کند و آب را تخلیه کنید.

 

تفاوت وان با جکوزی چیست؟ کدام بهتر است؟!

 

جمع بندی

مهمترین تفاوت میان وان و جکوزی به تجهیزات ماساژ دهی جکوزی برمی‌گردد. جکوزی دارای جت موتور، بلوئر و تجهیزات لازم برای ماساژ است. ولی از وان صرفاً برای استحمام و آبتنی استفاده می‌شود اما از جکوزی معمولاً برای گرفتن ماساژ استفاده می‌شود.

دومین تفاوت به قیمت نهایی بین این دو محصول مربوط است که طبیعتاً جکوزی از قیمت بالاتری برخوردار است. کاربرد و شیوه استفاده و نحوه تمیز کردن وان و جکوزی نیز از دیگر تفاوت های بین این دو محصول محسوب می شود.

درج نظر
مدیران سایت در اسرع وقت پاسخگوی تمامی درخواست های شما خواهند بود.